آشنایی با آداب و رسوم ماه رمضان در هرمزگان
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۱۱۴۶۱
همشهری آنلاین:ماه رمضان بین هرمزگانیها جایگاه خاصی دارد و مردم این استان برای آن حرمت ویژهای قائلند. آنها یک روز مانده به ماه رمضان به استقبال این ماه میروند و روزه پیشواز میگیرند. هرمزگانیها در گذشته آداب و رسوم خاصی برای این ماه داشتند که اکنون به دلیل تغییر سبک زندگی منسوخ و کمرنگ شدهاند.
روزه و روزهداری از نگاه اهل بیت (ع)گَم گَم سحری
«گم گم سحری» از آیینهای ویژه ماه رمضان در استان هرمزگان بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آیین «سحر و سحر شد» هم از رسمهای بیدارباش در هرمزگان بودهاست. این رسم را شهروندان و مردم عادی انجام میدادند. هر کسی که زودتر از خواب بیدار میشد به میان کوچه میرفت و در خانه همسایگان را میکوبید و میگفت: «سحر و سحر شد»! این رسم هنوز در برخی نقاط شهرستان جاسک پابرجاست.
«مناجاتخوانی»
مناجاتخوانی» نیز از ویژه برنامههای سحری در هرمزگان بود. در این رسم افرادی یک ساعت قبل از اذان صبح به بالای پشتبام خانهها، حسینیهها و یا مسجدها میرفتند و با صدای خوش و رسا مناجات میخواندند و مردم را بیدار میکردند.
لبگشودن
«لب گشودن» اصطلاحی است که هرمزگانیها به افطار و روزه بازکردن میگویند. هرمزگانیها عادت دارند روزه خود را با استکانی آب گرم، نمک، خرما، چای یا شیرداغ، حلوای خانگی، نان سوراغ و مهیاوه با تخم مرغ و همچنین نان کلوچه زعفرانی، نان کماچ و گرده که نوعی نان شیرینی سنتی جنوب است، باز کنند. خوردن شله زرد، شیربرنج، فرنی، رنگینک، زولبیا، بامیه، دشو(برنجی که با شیره خرما پخته میشود)، رولت خرما و همچنین حلیم، هریسه با ماهی و آش نیز بین آنها رایج است. در مسجدها و حسینههای محل نیز سفرههای افطاری ساده پهن است و روزهداران بعد از اقامه نماز مغرب و عشا به صورت جماعت، سر یک سفره و در کنار یکدیگر با یاد و نام خدا و خواندن دعای افطاری را میخوانند، سپس روزه خود را میگشایند. مردم هرمزگان طبق اعتقاد و عادت دیرین و به رسم یک سنت حسنه، مقداری از غذای سفره افطاری خود را برای فامیل و همسایگان نیز میبرند تا غذا گواراتر و پربرکتتر شود.
نماز تراویح
از دیگر آیینهای ماه مبارک رمضان در هرمزگان اقامه نماز تراویح است که ویژه اهل سنت بوده و روزهداران از ابتدا تا انتهای این ماه مبارک هر شب بعد از عشاء آن را به صورت جماعت و در مسجد بهجا میآورند. اهل سنت رسم دارند هر شب یک جزء قرآن را بین این نمازها تلاوت کنند تا در پایان ماه رمضان، قرآن ختم شود.
آیین گِرگشو
مراسم گِرگشو (گره گشا) از دیگر آیینهای ویژه ماه رمضان هرمزگان بهویژه روستاهای عربنشین پارسیان است که در شب پانزدهم رمضان و همزمان با شب میلاد امام حسن مجتبی (ع) برگزار میشود. در این مراسم کودکان با دردست داشتن سبد یا کیسه به در خانهها میروند و خوراکی طلب میکنند. این مراسم در نیمه شعبان نیز در برخی از مناطق شهری و روستایی هرمزگان برگزار و در جاهای مختلف استان به آن «آدرگیزگردانی»، «آربیزگردانی»، «هاردگیز گردانی» و «حق لیلی» میگویند.
زنده نگهداشتن یاد درگذشتگان
مردم هرمزگان بهویژه شهرستان میناب طبق رسم دیرین خود برای آرامش روح درگذشتگان و زنده نگهداشتن یاد و خاطره آنان از شب بیست و یکم تا پایان ماه مبارک رمضان به مدت ۹ شب، مراسم ختم و یادبود همراه با جزءخوانی قرآن و افطاری میگیرند و از نزدیکان و فامیل را برای فاتحهخوانی و صرف افطاری دعوت میکنند که به این آیین «عید مردگانی» میگویند.
در این آیین خانوادهها چند قاری را چند ساعت مانده به اذان مغرب به منزل خود دعوت میکنند و قاریان هر یک، جزیی از قرآن را به نیت ثواب برای روح اموات آن مجلس تلاوت میکنند.
این رسم در سال ۲ بار، یکی در دهه آخر ماه مبارک رمضان و دیگری ماه ذی الحجه برگزار میشود که نوعی گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان است.
دعای ۱۰۰ بند
دعای جوشن کبیر که در هرمزگان به «دعای ۱۰۰ بند» معروف است همزمان با شبهای قدر ماه مبارک رمضان قرائت میشود. مردم هرمزگان در این شبها به مسجدها، امامزادهها و حسینیهها میروند. در شبهای ضربت خوردن و شهادت حضرت علی (ع) نیز آیینهای سوگواری و مرثیهسرایی شهادت مولای متقیان در جای جای استان هرمزگان برگزار میشود.
فضیلت شبهای قدرسَر روزه در هرمزگان
مردم هرمزگان به زکات فطریه «سَر روزه» میگویند. آنها در عصر آخرین روز ماه مبارک رمضان و قبل از اذان مغرب، «سَر روزه» تکتک خانواده خود را جدا میکنند و کنار میگذارند تا در روز عید فطر بعد از نماز به افراد نیازمند بدهند. آنها بر این عقیده هستند که نباید در آخرین روز ماه مبارک رمضان افرادی غیر از خانواده خودشان در خانه باشد، چرا که سر روزه (فطریه) برگردنشان میافتد و بر صاحب خانه واجب است که آن را بپردازد. به همین خاطر افراد در آن روز به خانه یکدیگر نمیروند یا بعد از نماز مغرب و عشا میروند. در روز عید فطر بیشتر خانوادهها با لباس نو میپوشند و به دید و بازدید میروند. در این روز در جزیره قشم اعضای خانواده دورهم جمع میشوند، سفره پهن و از میهمانان نمازگزار پذیرایی میکنند. مردم هرمزگان همچنین بعد از اقامه نمازعید فطر راهی گورستانها میشوند و به یاد اموات خود، قرآن و فاتحه میخوانند و عید را به آنها تبریک میگویند.
بهترین اعمال در شب و روز عید فطر کد خبر 499276 برچسبها مجله سفر به هرمزگان مجله سنتهای رمضان مجله رمضانمنبع: همشهری آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۱۱۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر اژهای به هرمزگان
مشکل ۵۰ ساله اسناد مالکیت مردم قشم در سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان رفع شد و اهالی قشم سندهای مالکیت زمینهای خود را پس از سالها چشم انتظاری از دست حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژهای دریافت کردند.
به گزارش مشرق و به نقل از روابط عمومی دادگستری هرمزگان، طی مراسمی با حضور حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای رئیس قوه قضاییه اسناد مالکیت صدها نفر از مردم قشم پس از حدود ۵۰ سال به آن ها داده شد.
از حدود پنجاه سال پیش صدور اسنادی موسوم به رفسنجان سبب شده بود دعاوی حقوقی متعددی در جزیره قشم ایجاد شود و افراد حقیقی متعددی مدعی مالکیت بر زمین های مردم و اهالی این جزیره و حتی ساختمان های دولتی شوند.
اما هم اکنون با سفر رئیس قوه قضاییه به استان هرمزگان داد اهالی قشم پس از بیش از پنجاه سال ستانده شد و ساکنان این جزیره در آب های نیلگون خلیج فارس، سندهای مالکیت خود را از دستان حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژهای دریافت کردند.
مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان در این خصوص، اظهار داشت: چالش اسناد رفسنجان یکی از مشکلات مهم در جزیره قشم بود که بر اساس آن از حدود ۵۰ سال قبل هفت هزار و ۱۴۲ فقره سند موسوم به اسناد رفسنجان بدون تعیین محدود دقیق تحویل افراد شده بود که این موضوع هم مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده و هم موانعی را در پیشبرد عمران و آبادانی این جزیره ایجاد کرده بود.
وی تصریح کرد: متأسفانه محدوده اسناد موسوم به رفسنجان تعریف نشده بود و به همین دلیل طی سالیان متمادی تعارضات متعددی به وجود آمده و پروندههای زیادی تشکیل شده بود که این موضوع موجب کاهش ثبات مالکیت در جزیره قشم شده بود.
رئیس کل دادگستری هرمزگان افزود: بر این اساس، دستگاه قضایی استان هرمزگان با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک، دستگاههای اجرایی متولی و منطقه آزاد قشم به موضوع تعیین تکلیف اسناد رفسنجان جزیره قشم ورود کرد و خوشبختانه به یُمن سفر پر خیر و برکت ریاست قوه قضاییه شاهد گره گشایی از این مشکل ۵۰ ساله مردم قشم و تحویل اسناد اهالی این جزیره توسط حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژهای هستیم.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این با ورود دستگاه قضایی، منطقه آزاد و دستگاههای اجرایی به این موضوع، بودجههای لازم در این رابطه پیش بینی شده است و به موازات آن، تعدادی از شرکتهای خصوصی پای کار آمدند و عملیات نقشهبرداری و تعیین محدوده دقیق اراضی موضوع این اسناد نیز انجام شد.
رئیس کل دادگستری استان هرمزگان یادآور شد: مردم قشم پیش از این به دلیل مشخص نبودن تعداد و محدوده اسناد موسوم به رفسنجان دچار مشکلات زیادی بودند و صاحبان آنها به دلیل همین مشکلات نمیتوانستند از اسناد و زمین ها استفاده کنند که با پیگیری موضوع توسط دستگاه قضایی، تعداد و محدوده دقیق این اسناد مشخص شد.
وی تأکید کرد: خوشبختانه با سفر ریاست قوه قضاییه به استان هرمزگان و تعیین تکلیف اسناد رفسنجان علاوه بر اینکه یک چالش مهم حقوقی از پیش روی مردم قشم برداشته شد، این موضوع موجب افزایش ثبات مالکیت در این جزیره نیز شد و با ایجاد ارزش افزوده، منافع متعددی برای مالکان این اسناد به همراه داشت.
رئیس کل دادگستری هرمزگان با تأکید بر اینکه با تعیین تکلیف اسناد رفسنجان از لحاظ مساحت و مختصات هیچ تغییری در این اسناد ایجاد نشده است، اظهار داشت: با این اقدام ضمن تعیین محدوده اراضی بدون پرداخت هیچ هزینهای به همان میزانی که در اسناد موسوم به رفسنجان قید شده است، اسناد تک برگ برای مردم صادر شد.